loading...
الکتروموتور تکفاز و سه فاز
ادمین بازدید : 96 یکشنبه 13 مرداد 1398 نظرات (0)



شکل بالا نمونه ای از یک پلاک الکتروموتور می باشد که در ادامه مطلب موارد و پارامترهای موجود و حک شده بر روی آنرا بطور کلی اشاره خواهیم کرد.
1-    نام کارخانه سازنده یا برند:
در تمامی پلاک ها و معمولا در بالاترین موقعیت پلاک، نام کارخانه سازنده که معمولا برگرفته ای از لوگوی آن نیز میباشد نقش بسته است. در بعضی موارد کارخانه سازنده لوگوی شرکت را نیز بر روی پلاک و مقابل نام شرکت تولید کننده حک مینماید.
2-    ولتاژ کاری:
به طور معمول رنج ولتاژ کاری برو روی پلاک درج میگردد. به عنوان مثال ولتاژ 240-220 ولت برای الکتروموتور تکفاز و 380/220 برای الکتروموتور سه فاز.
نکته قابل توجه اینکه این رنج ولتاژ رنج نامی ولتاژ بوده و میزان ولتاژ قابل اعمال به هر کلاف نیست.
نکته دیگر در ولتاژ کاری الکتروموتور سه فاز وجود دو شکل کد می‌باشد.
کد اول :380/660 که به عنوان ولتاژ کاری بر روی الکتروموتور سه فاز درج شده است امکان اتصال الکتروموتور به ولتاژ برق سه فاز به طریق مثلث می‌باشد که د ر مطالب قبلی در مورد آن به تفصیل توضیح داده شده است.
کد دوم: 380/220 که بیان گر امکان اتصال الکتروموتور سه فاز به برق سه فاز از طریق اتصال ستاره با هدف استفاده ار 30 درصد قدرت الکتروموتور و در راستای کاهش مصرف و ذخیره انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3-    نوع الکتروموتور
نوع الکتروموتور معمولا کد فنی یا شماره فنیPart Number  شرکت سازنده است که بر روی پلاک درج شده و متاسفانه استادادر ثابتی برای تولید این کد نیست. برخی شرکت ها در کد قدرت الکتروموتور و سایز پوسته را به شکل اعداد نشان می دهند اما این روش نمایش یکسان نیست.
4-    فرکانس کاری
فرکانس Frequency  برق شبکه در اکثر کشورها عددی بین 50 تا 60 هرتز می باشد که بر همین اساس در نوع طراحی الکتروموتورها فارغ از تکفاز یا سه فاز بودن الکتروموتور، قابلیت سازگاری با هر دو رنج فرکانس اشاره شده فراهم گردیده است.
ذکر این نکته ضروری است که با تغییر فرکانس تمامی پارامترهای خروجی علی الخصوص دور تاثیر خواهند گرفت و به همین دلیل عدد فرکانس کاری درج شده بر روی پلاک اهمیت بسیار بالایی در عدد سایر پارامترها خواهد داشت.
5-    راندمان یا Power Factor
 همانطور که میدانیم الکتروموتورهای خاصیت سلفی دارند و به همین دلیل بین جریان و ولتاژ آنها اختلاف فازی وجود دارد که یک ضریب را تشکیل میدهد.این ضریب cosφ یا کسینوس فی نامیده می شود و عددی بین صفر و یک می باشد.اگر این عدد به صفر نزدیک تر باشد به این معنی است که توان راکتیور موتور بالاتر بوده و در نتیجه راندمان و بازدهی موتور بالاتر است و در صورتی که عدد آن به یک نزدیکتر باشد راندمان موتور پایین تر و نشانگر این است که الکتروموتور خاصیت سلفی بالاتری را داراست.
6-    بازدهی الکتروموتور
Efficiency یا همان بازدهی الکتروموتور دارای فورمولی از حاصل تقسیم توان خروجی الکتروموتور بر توان ورودی آن بر حسب درصد می باشد. هرچقدر این عدد بالاتر باشد تلفات کمتر و مصرف الکتروموتور پایین تر است.
البته در تعیین عدد بازدهی استاندارد بکارگرفته شده در تولید نیز بسیار اهمیت دارد و به عنوان مثال استاندارد NEMA  رنجی خاص برای بازدهی الکتروموتور تعیین نموده است.
7-    چرخه کاری یا Duty Type
چرخه کاری بیانگر تعداد ساعات کاری است که الکتروموتور توان کارکردن در آن را با قدرت نامی در آن را دارد. معمولا Duty Type  عددی استاندارد S1 می باشد که کاملا استاندارد است.
8-    دور نمامی الکتروموتور
این ویژگی نیز از آیتم های بسیار با اهمیت مورد نیاز و ضروری از اطلاعات الکتروموتور است که بر روی پلاک درج می گردد.
دور های تولید الکتروموتور رنج هایی کاملا استاندارد دارند. به عنوان مثال 750 دور در دقیقه، 1000 دور در دقیق، 1500 دور در دقیقه و ....
میزان قابل اندازه گیری تعداد چرخش الکتروموتور در هر دقیقه می باشد که الکتروموتور بر مبنای آن طراحی و سیم پیچی شده است.البته این دور دور نامی الکتروموتور می باشد که با تلرانسی درو واقعی عددی کمی متفاوت تر از این عدد خواهد بود.
9-    نوع عایق کاری
نوع عایق کاری الکتروموتور کلاس عایق بندی و یا همان Insulation Class  می باشد. این کلاس بر اساس حروف انگلیسی از A تا Z می باشد و هر چقدر این حروف به  نزدیک تر باشد بیانگر طولانی تر بودن عمر الکتروموتور و امکان کار در شرایط سخت تر و تحمل پذیری بالاتر الکتروموتور را بیان می نماید.
10-    درجه حفاظتی IP
با این خصوصیت به طور کامل آشنایی داریم. درجه حفاظتی یا همان IP نشان دهنده سطح تحمل پذیری الکتروموتور می باشد و همچنین بر حسب آن می توان ضد آب بودن، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت، انفجار و ... را مورد سنجش قرار داد.
11-    جریان الکتروموتور
جریان نامی درج شده بر روی پلاک الکتروموتور عددی برگرفته از ولتاژ تغذیه، فرکانس کاری و توان الکتروموتور در خروجی است که به صورت عدد نامی تعیین شده است.
این عدد در صورت تغییر هر یک از پارامترهای قابل تغییر بوده و دچار نوسان میشود. به عنوان مثال تغییرا برق شبکه، میزان تغییرات بار خروجی بر روی الکتروموتور و ... بر روی شدت جریان تاثیر خواهد گذاشت.
12-    توان الکتروموتور
اصلی ترین عنوان درج شده بر روی الکتروموتور قدرت الکتروموتور یا همان توان الکتروموتور است که بر اساس واحد های کیلووات، اسب بخارHP و یا هر دو بر روی پلاک حک شده است.
بسته به رنج الکتروموتور اگر عدد توان کوچک باشد معمولا به واتW درج میشود و در صورت بزرگ بودن توان الکتروموتور از KW استفاه می شود.
 
 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 1,132
  • بازدید کلی : 4,302