loading...
الکتروموتور تکفاز و سه فاز
ادمین بازدید : 45 یکشنبه 26 خرداد 1398 نظرات (0)

الکتروموتور ارزان      

امروزه با رشد و توسعه فناوری های نوین و کاهش دخالت نیروی انسانی در فرایند تولید و مونتاژ در کلیه صنایع منجمله تولیدات صنعتی در شاخه الکتروموتور، کنترل قیمت تمام شده برای شرکتهای تولید کننده الکتروموتور از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

قیمت الکتروموتور به چه عاملی بستگی دارد؟

با جستجویی در بازار الکتروموتور درخواهیم یافت که به عنوان مثال یک الکتروموتور سه فاز 11 کیلووات پایه دار از محدوده قیمتی بسیار متنوعی برخوردار است. برندهای اصلی و صاحب نام از قبیل زیمنس، آ ا گ، وی ام و ... معمولا در سقف قیمت هستند. چه بسا که هیمن برندها نیز دارای تفاوت قیمتی هستند.اما عواملی نیز در قیمت الکتروموتور دخیل هستند:

1-    کیفیت سیم پیچ

2-    راندمان

3-    کارایی

4-    مصرف برق

5-    جنس پوسته

6-    درجه حفاظتی

7-    استانداردهای جهانی

8-    نوع کاربری

9-    هزینه‌های تولید

10-      کشور سازنده و هزینه های حمل و نقل

تمامی موارد اشاره شده فوق در جمع نهایی قیمت الکتروموتور دخیل هستند. خیلی پیش آمده برای خرید به بازار رفته و به دنبال خرید محصولی هستیم و به اولین چیزی که توجه میکنیم قیمت محصول است. اما در بسیاری موارد علی الخصوص در مصارف صنعتی مهمتر از قیمت، کاربری و خصوصیات کاری محصولات صنعتی است که در فرایند تولید ماشین آلات حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال در تولید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی حتما باید از الکتروموتور با درجه حفاظتی مقاوم در برابر رطوبت، سرما و گرما استفاده کنیم. یا در صنایه نفت و گاز حتما باید از الکتروموتور‌های ضد جرقه یا ضد انفجار بهره‌گیری کنیم.

بنابر این با توجه به نوع مصرف و کارایی که در تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرد، قیمت های الکتروموتور از اولویت اصلی برخوردار نیستند و باید به نوع کاربری توجه بیشتری داشته باشم.

در بسیار تولیدات صنعتی توجه به مصرف پایین بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال در مصارف خانگی  به دلیل محدودیت کنتورهای برق تکفاز و قدرت پایین شبکه برق خانگی استفاده از موتور‌های کم مصرف از بیشترین اهمیت برخوردار است. استفاده از الکتروموتور تکفاز کم مصرف در ماشین لباسشویی یکی از این امثال است.

استهلاک پایین و هزینه های تعمیر و نگهداری اندک نیز در خیلی موارد مورد توجه سازندگان و صنعت گران می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان از بلبرینگ های کم قیمت و ساده در تولید استفاده کرد اما استفاده از بلبرینگ ارزان باعث تولید صدای بالا، کاهش کارایی و خرابی زود هنگام بیلبرینگ و نیاز به تعمیر الکتروموتور خواهد شد که طبیعتا مطلوب هیچ تولید کننده و مصرف کننده‌ای نیست.

راندمان بالا و کارایی حداکثر که هر دو به نوعی به کاهش مصرف و بازدهی حداکثری منجر میشود معمولا مورد توجه تولید کنندگان تراز اول تجهیزات صنعتی است. به این ترتیب چنانچه راندمان و کارایی افزایش یابد استفاده در رعایت دقیق استانداردها باعث لزوم نصب قطعات بسایر با کیفیت شده و قیمت تولید را افزایش میدهد.

در الکتروموتورهای دریاییMarine ، کارایی و راندمان بالا در کنار کم مصرف بودن و کیفیت و استهلاک پایین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شاعد این مدعاست.

در کنار تمامی موارد اشاره شده فوق، استفاده از خطوط تولید مکانیزه نه تنها دقت تولید را بالا می برد بلکه به دلیل کاهش دخالت دست، هزینه نیروی انسانی را نیز به حد قابل توجهی کاهش خواهد داد که باعث کاهش ثیمت تمام شده می‌شود.

در کشور های توسعه یافته به دلیل ارزش بالای پول و ارز کشور، هزینه های نیروی انسانی، برق، حمل و نقل و ... بسیار بالاست که باعث افزایش قیمت تمام شده خواهد شد از اینرو تمامی این شرکتهای معتبر تولید کننده سعی در انتقال خطوط تولید به کشور های کم هزینه با جمعیت بالا و ارزش پول کم دارند تا هزینه های تولید را تا حد ممکن کاهش دهند  و خود صرفا تولید کننده تکنولوژی باشند.

در این راستا، به دلیل انتقال خطوط و تکنولوژی، نیروی انسانی بعد از گذشت مدتی امکان تولید با کپی تکنولوژی را با قیمتی بسیار پایین و رقابتی خواهد داشت که صنعت تولید الکتروموتور در کشور چین دقیقا همین امر را ثابت می‌نماید.

جمعیت بالا، قیمت پایین نیروی انسانی، قیمت پایین انرژی، وسعت بسیار زیاد و ... باعث تمایل انتقال خطوط تولید تولید کننده های الکتروموتور مطرح به کشور چین گردید که پس از مدتی به دلیل آشنایی نیروی انسانی با فرایند تولید و تکنولوژی،‌ چین را به یکی از تولید کنندگان مطرح الکتروموتور د سطح جهان مطرح نمود.

امروزه برندهایی از قبیل الکتروموتور گوانگلو، کایجلی و ... از تولیدات برتر الکتروموتور چینی با قیمتهای رقابتی سهم بزرگی از بازار مصرف را به خود اختصاص داده‌اند. کیفیت این تولیدات چینی بسیار بالا و حتی در رقابت با محصولات اروپایی می‌باشد.

در کنار این برندهای معتبر چینی الکتروموتورهای ارزان قیمت با کیفیت پایین تر نیز برای مصارف سبک صنعتی در تولیدی های کوچک تولید و به بازار مصرف ارائه گردیده‌اند که باعث تنوع چشمگیر در قیمتگذاری الکتروموتور گردیده اند.

ذکر این نکته ضروری است که هنوز تکنولوژی خاص و برتر تولید کنندگان مطرح الکتروموتور در در دنیا سهم عمده‌ای از مصرف را به خود به دلیل تکنوژخاص اختصاص داده اند که در این موارد قیمت در مصرف حرف اول را نخواهد زد و کیفیت و یکتایی از اهیمت بالاتری برخوردار است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 46
  • بازدید سال : 1,131
  • بازدید کلی : 4,301